Antal Besökare

måndag 2 oktober 2017

Liza Minnelli "Ring Them Bells"

Dagens Dans-Video är en riktig Favorit i Repris. Hela oktober kommer att ägnas åt de bästa videoklippen som jag lagt upp här på bloggen. Många har säkert missat flera av dem, och skulle ni ha sett dem, så är de väl värda att ses igen. Som det här - det här kommer från en show som är själva anledningen till att jag håller på med det jag gör. Jag såg "Liza with a Z" på tv när jag var 13 år, och blev helt tagen. Det var det bästa jag någonsin sett. Jag köpte skivan och plockade ut en låt "I Gotcha" och gjorde min allra första koreografi tillsammans med en klasskompis. Jag hade inte dansat innan. Nu var det här på den tiden då det inte fanns videobandspelare, showen sändes bara en gång i tv - så jag fick plocka känslan jag fått från det jag sett och göra ett nummer utifrån vad jag minns och tyckte var häftigt. Vi uppträdde med det numret överallt. Vi vann Barnens Dags Talangtävling och fick tävla i Stockholm. Vi uppträdde på Parkkvällar i Umeå. Vi fick följa med på DansForum i Stockholm och dansa med de stora elefanterna; Cramérbaletten, Cullbergbaletten och många många fler - och DN skrev en fin artikel där dom nämnde vårt nummer. "Håll ögonen på den killen, han kommer att bli nåt stort"!!! Så tack Liza, för inspirationen. Det här är fortfarande en av de bästa shower som gjorts för tv. Liza kom direkt från filmsuccén med "Cabaret". Bob Fosse regisserade TV-showen och plockade fram de bästa dansarna. Liza ringde Halston som gjorde kläderna. Kander & Ebb skrev nya odödliga showlåtar. Allt spelades in med filmkameror på en teater istället för i en tv-studio. Inga gästartister, bara Liza som stjärna. Så hade man aldrig gjort en tv-show förut. Och den inspirerade inte bara mig. Alla stjärnor ville göra på det här viset efter detta. Här får ni ett av de bästa numren. Nyskrivna "Ring Them Bells" som är som en hel liten musical i sig. När hon kommer till konklusionen och sjunger "Open up the door and hurry out in the hall....aaaaaaaaand RING THEM BELLS!!" Bättre än så blir aldrig showbiz.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar