Antal Besökare

fredag 7 april 2017

Busby Berkeley Finale from "Varsity Show"

Dagens Dans-Video är ett klipp som jag aldrig sett förut. Jag trodde jag sett allt som en av mina favorit-koreografer gjort. Men den här filmen kände jag inte till. Filmen heter "Varsity Show" från 1937 och shownumren är koreograferade av legenden Busby Berkeley. Han var expert på att göra storslagna visuella shownummer med 100-tals dansare. Det märks att han kom från det militära, van vid parader och marscher. Allt gjordes med militärisk disciplin - och han bildar stora mönster och kaleidoskop-effekter. Busby var också en form av uppfinnare och kom på en hel massa kameratricks som aldrig utförts tidigare. Han satte kameran rakt uppifrån för att kunna filma sina mönster, han jobbade ofta med att köra filmen baklänges (som här i scenerna när de kastar de svart-vita rutorna) - och även när de faller ut i olika bokstäver. Det skulle ha varit omöjligt att springa baklänges på det viset i en trappa och få till så perfekta positioner. Smart kille. Roliga nummer. Storslaget och spektakulärt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar